Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we?

We willen een faciliterende netwerkgemeente zijn. Hierbij staan we open voor initiatieven van onze inwoners, organisaties en bedrijven. We richten ons op digitale dienstverlening en persoonlijke contacten. Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als goed en betrouwbaar. Onze gemeenteraad en college richten zich op integer, democratisch bestuur, waarbij het ons doel is transparant en een open bestuur te zijn.

Ontwikkelingen

Gemeenteraadsverkiezingen
Op 16 maart 2022 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Dit betekent de start van een nieuwe bestuurstermijn voor een nieuwe gemeenteraad, met een nieuw coalitieakkoord en collegeprogramma. Raadsverkiezingen zorgen voor nieuwe bestuurlijke verhoudingen, waarin we op zoek moeten naar een nieuwe balans in het bestuurlijk samenspel en in de samenwerking met de ambtelijke organisatie. Naast de organisatie van de verkiezingen, brengen de gemeenteraadsverkiezingen ook andere activiteiten met zich mee, zoals het afscheid van vertrekkende wethouders en raadsleden, ondersteuning van het formatieproces en het herformuleren van de speerpunten van beleid in onze planning- en controlcyclus.

Organisatieontwikkeling
De inrichting van onze organisatie stamt uit 2018, opgezet na de herindeling. In de tussentijd zien we meerdere ontwikkelingen, zowel intern als extern. Nu we bijna 4 jaar verder zijn, is het tijd om de inrichting en organisatie (op onderdelen) met elkaar te evalueren. We willen duidelijkheid krijgen hoe we als ambtelijke organisatie sturing, governance en control willen organiseren. Denk daarbij aan verbetering van de overheids- en inwonerparticipatie, sterker inzetten op regionale samenwerking, doorontwikkeling controlfunctie en risicomanagement, digitalisering en datasturing, integraal en procesgericht werken en strategische personeelsplanning. Ook op het gebied van procesmatig werken gaan we onszelf verder ontwikkelen. Gezien de komst van de rechtmatigheidsverantwoording en de wil om als organisatie continu te verbeteren, gaan wij dit projectmatig een impuls geven.

Ontwikkelen naar een aantrekkelijker werkgever

De gemeentelijke organisatie is een kennisorganisatie die vooral afhankelijk is van het aantrekken en behouden van denkkracht om aan de opgaven, waar de gemeente voor staat, invulling te geven. Ten aanzien van aantrekkelijk werkgeverschap loopt de gemeente Zevenaar, evenals in de regio, aan tegen krapte op de arbeidsmarkt. Gelet op de verdere decentralisatie van overheidstaken zal deze krapte zich de komende jaren blijven manifesteren. Dit dwingt ons er niet alleen toe om na te denken over hoe wij ons als aantrekkelijke werkgever willen presenteren, maar daar ook op korte termijn concreet invulling aan te geven. In het licht van de organisatieontwikkeling faciliteren we onze medewerkers optimaal in hun ontwikkeling waardoor zij duurzaam en professioneel inzetbaar blijven. Te denken valt aan vitaliteit (fysiek) , competentiemanagement, opleiding en ontwikkeling (mentaal).
Ook willen we een aantrekkelijker werkgever zijn ten aanzien van onze arbeidsvoorwaarden. Niet alleen ten behoeve van het behoud maar ook ten aanzien van het aantrekken van nieuw personeel. Daarnaast zal het functiehuis worden herijkt en zullen ook de secundaire arbeidsvoorwaarden onder de loep worden genomen, zoals: reiskostenvergoeding woon- werkverkeer en uitbreiding lokale doelen in het Individueel Keuze Budget (IKB), beter benutten van de Werkkostenregeling etc.  

Rechtmatigheidsverantwoording
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording voor gemeenten is met één jaar uitgesteld.
In de huidige situatie geeft de accountant in de controleverklaring een oordeel over de rechtmatigheid van het handelen van de gemeente. In de toekomstige situatie leggen B&W rechtstreeks verantwoording af over de (financiële) rechtmatigheid van het gevoerde bestuur, aan de hand van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. De accountant controleert vervolgens de rechtmatigheidsverantwoording op getrouwheid. De accountant kijkt dus of hetgeen het college meldt in de rechtmatigheidsverantwoording, juist en volledig is.
De aanvankelijke invoering vanaf het verslagjaar 2021 is uitgesteld naar het verslagjaar 2022. De wijzigingen in de regelgeving (Besluit begroting en verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO)) zijn nog niet doorgevoerd en daarnaast vindt de minister dat door de corona pandemie de verantwoording en controle voor 2021 al complex genoeg. Daarom is dit niet het juiste moment om deze wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording door te voeren. Overigens is in Zevenaar in overleg met de auditcommissie besloten in 2021 wel door te werken aan de voorbereidingen en ook al “proef te draaien” met de wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording.

Invoering Wet Open Overheid
De nieuwe Wet heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen.  De WOO verplicht overheden zo veel mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. Inmiddels is bekend welke compensatie gemeenten incidenteel en structureel krijgen voor de extra kosten die gemaakt gaan worden als de Wet wordt ingevoerd. Dit is verwerkt in deze meerjarenbegroting. Behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer zal naar verwachting eind september 2021 zijn. Dan is ook zicht op de invoeringsdatum. Op een systematische manier gaan wij dan over tot het actief openbaar maken van diverse categorieën stukken zoals plannen, verslagen en bestuursstukken.

Versterking regionale samenwerking regio Arnhem Nijmegen
De gemeenteraad van Zevenaar heeft in het najaar van 2020 ingestemd met de versterking van deze samenwerking en het daarvoor voorgestelde nieuwe samenwerkingsverband van de Groene Metropoolregio. Tevens is ingestemd met een voortzetting van de financiële ondersteuning van The Economic Board. Het gemeenschappelijke orgaan Regio Arnhem Nijmegen is per 1 januari 2021 opgeheven. De liquidatie is in 2020 financieel afgewikkeld. De regionale agenda wordt in de vorm van vijf regionale opgaven verder uitgewerkt. In de Kadernota 2022 is voor 2022 incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de vijf opgaven en de budgetten zijn in deze begroting gekoppeld op de verschillende programma's.

Beleidskaders

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

24.624

15,9 %

Baten

99.994

65,9 %

Deze pagina is gebouwd op 12/22/2021 08:56:03 met de export van 12/22/2021 08:35:57