Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting | Begroting 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
6,40 | 6,40 | |||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
6,50 | 6,50 | |||||||
De bezetting op 31-12-2020 bedraagt 282 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners. De bezetting blijft naar verwachting stabiel, door uitstroom en een aantal moeilijk in te vullen vacatures. |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
23,50 | 22,00 | |||||||
Het gaat hier om de totale inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze indicator in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 19%. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan het landelijk gemiddelde. In verband met het tijdelijke karakter van projecten zetten wij tijdelijke capaciteit (lees: inhuur derden) in op projecten. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,38 | 7,38 | |||||||
De vastgestelde formatie per 31-12-2020 is 324 fte. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. |
Overhead (in % van totale lasten)
9,00 | 9,00 | |||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2019 | 2,00 | 1,10 | 2,00 | 2,00 | ||||
De waarde van het kengetal is nog niet gepubliceerd op WSJG. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2020 | 3,70 | 2,40 | 2,40 | 2,40 | ||||
De komende jaren verwachten we ten opzichte van 2020 een lichte daling in de geweldsmisdrijven. De verwachting blijft onder het Gelderse gemiddelde. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2020 | 5,50 | 4,50 | 3,50 | 3,50 | ||||
Onze doelstelling is, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van het integraal veiligheidsplan het aantal vernielingen de komende jaren niet te laten stijgen. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2020 | 100,00 | 90,00 | 75,00 | 75,00 | ||||
De afgelopen jaren laat het aantal Halt-verwijzingen een schommelend beeld zien. De samenwerking is de afgelopen jaren verbeterd. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2019 | 1,90 | 0,70 | 1,00 | 1,00 | ||||
De waarde van dit kengetal voor 2020 is nog niet gepubliceerd op WSJG. | ||||||||
Programma 3. Economie |
Functiemenging (%)
2019 | 53,60 | 47,60 | 48,00 | 48,00 | ||||
We streven structureel naar een balans tussen wonen en werken. Onze inwoners moeten idealiter in de woonomgeving werk kunnen vinden en andersom moeten werknemers van bedrijven die gevestigd zijn in de gemeente Zevenaar hier kunnen wonen. |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2020 | 150,10 | 134,90 | 140,65 | 149,00 | ||||
Het aantal vestigingen is sinds 2008 behoorlijk toegenomen. Vergeleken met de Gelderse trend blijven we iets achter. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2018 | 2,50 | 0,90 | ||||||
Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen tussen de 5 en 16 jaar of jeugdigen van 16 of 17 jaar die nog vallen onder de kwalificatieplicht niet staan ingeschreven op een school en ook niet zijn vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. Uit het jaarverslag 2019-2020 van het Regionaal Bureau Leerlingzaken blijkt dat het in Zevenaar gaat om een aantal van 19 jeugdigen met absoluut verzuim (t.o.v. 6230 leer- en kwalificatie plichtige jeugdigen). Het absoluut verzuim lijkt te stijgen, doordat het RBL sinds een jaar minder vrijstellingen afgeeft. De jeugdige blijft daardoor in beeld en kan beter begeleid worden terug naar een schoolsituatie. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2019 | 21,00 | 25,00 | 19,00 | |||||
Van relatief verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimen. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2019 | 1,80 | 1,90 | ||||||
De gemeente Zevenaar maakt deel uit van de RMC-regio Arnhem. In schooljaar 2019-2020 is een sterke daling zichtbaar in VSV-cijfers, zowel landelijk als op gemeenteniveau. In Zevenaar gaat het om een percentage van 1,12% (t.o.v. 1,78% in schooljaar 18-19), in vergelijking tot een landelijk percentage van 1,72 (t.o.v. 2,01% in school 18-19). | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2016 | 46,80 | 50,40 | 48,00 | |||||
We richten sportstimulering vooral op kinderen en jongeren, senioren, mensen met een beperking en mensen met een beperkt inkomen. De actuele gegevens van "Waar staat je gemeente" zijn nog niet bekend. | ||||||||
Programma 6. Sociaal domein |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2019 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | ||||
Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2019 | 2,00 | 2,00 | 1,40 | 1,00 | ||||
Het beleid is gericht op een kwalitatief en kwantitatief evenwicht op de arbeidsmarkt. Er wordt ingezet om Jeugdwerkloosheid te voorkomen. Dit door beleid gericht op het bereiken van een startkwalificatie voor jongeren en beleid gericht op het voorkomen dat jongeren voortijdig de school verlaten. Het Jongerenloket bij de RSD is een belangrijk instrument dat wordt ingezet om de jeugdwerkloosheid verder terug te dringen. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2020 | 786,00 | 650,50 | 690,00 | 720,00 | ||||
Ons beleid is er op gericht dat werkgelegenheid groeit; we zijn terughoudend met het voorspellen van de toe- of afname van het aantal banen. In 2021 worden we nog steeds geconfronteerd met de effecten van Covid19. Toch verwachten wij de komende jaren een lichte stijging van de werkgelegenheid. |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)
2020 | 61,90 | 89,00 | 89,00 | 97,00 | ||||
Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken: |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2019 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | ||||
De data over 2020 is nog niet bekend op www.waarstaatjegemeente.nl. Ons beleid richt zich op het inzetten van jeugdhulp en de regionale aanpak Samen Veilig. Er is data beschikbaar over deze indicator, maar de bron van de informatie is niet de gemeente zelf. Dat is wel zo bij de andere indicatoren. Ook hier is geen specifieke analyse uitgevoerd om het verschil ten opzichte van Gelderland te kunnen duiden. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2020 | 1,30 | 1,40 | 1,00 | 1,00 | ||||
Het gemeentelijk beleid richt zich op het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatregelen, maar ook erop als deze werd opgelegd door de rechter de maatregel kwalitatief goed uit te voeren. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2020 | 11,80 | 14,10 | 12,60 | 12,40 | ||||
Zowel de stijging van gebruik als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan: Er is een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde: Ook hier richt het gevoerde beleid zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2020 | 0,30 | 0,40 | 0,30 | 0,30 | ||||
Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk, Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten. Er is opvoedingsondersteuning ingekocht voor de ouders/ en verzorgers, maar ook ondersteuning voor de jongeren zelf. Daarnaast stelden we een regioaanpak Samen Veilig 2019- 2022 op. Hierin is de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling beschreven. |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2020 | 192,60 | 261,00 | 270,00 | 280,00 | ||||
Ons beleid is er opgericht om mensen met een bijstandsuitkering te re-integreren richting werk. Met de nieuwe opdracht RSD 2021 - 2023 wordt hier verder op ingezet; dit zal er toe leiden dat het aantal lopende re-integratievoorzieningen zal toenemen. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2020 | 69,00 | 66,80 | 66,50 | 68,00 | ||||
Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland. We constateren dat er in Zevenaar de laatste jaren sprake is van een lichte stijging van de netto arbeidsparticipatie. Ons beleid is er op gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel als mogelijk aan het werk te hebben en te houden. |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2020 | 403,80 | 361,10 | 340,00 | 300,00 | ||||
Het beleid is er opgericht om mensen met een uitkering aan het werk te helpen. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners ligt in de gemeente Zevenaar lager in vergelijking met het Gelders aantal. | ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Hernieuwbare elektriciteit (%)
2019 | 10,70 | 5,90 | 3,80 | 3,80 | ||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. Bij de verdere uitwerking van de energie- en warmtetransitie proberen wij rekening te houden met deze beleidsindicator. |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2019 | 111,00 | 101,00 | 90,00 | 86,00 | ||||
Ondanks dat Corona invloed heeft gehad op het afvalaanbod in 2020 is doelstelling voor de hoeveelheid restafval gehaald. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2021 | 73,70 | 80,40 | 79,50 | 79,80 | ||||
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar ligt in Zevenaar aanzienlijk hoger dan het landelijk- en Gelders gemiddelde. Dit heeft vooral te maken met de aanwezigheid van een relatief hoog aantal bejaardenhuizen/woonzorgcomplexen in Zevenaar. |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2021 | 740,00 | 701,00 | 701,00 | 701,00 | ||||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie + de afspraken die gemaakt zijn bij de bezuinigingsopgave. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2021 | 800,00 | 803,00 | 803,00 | 803,00 | ||||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie + de afspraken die gemaakt zijn bij de bezuinigingsopgave. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2020 | 261,00 | 212,00 | 247,00 | |||||
De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat: |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2020 | 10,30 | 12,60 | 7,50 | 6,00 | ||||
De woningmarkt is aangetrokken, de afgelopen drie jaar zijn ± 550 woningen gerealiseerd en opgeleverd. De vraag naar woningen blijft hoog. Wij zetten daarom in op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren en bieden |