Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

Informatievoorziening
Technische vernieuwingen blijven een aanjager van maatschappelijke ontwikkelingen. Dat zien we nadrukkelijk op het gebied van informatieverwerking. Wij positioneren ons als een slimme volger op dit terrein: we proberen op ons niveau kansen aan te pakken, vooral gericht op dienstverlening, initiatieven uit de lokale samenleving en bedrijfsvoering. Centraal staan bedrijfscontinuïteit van bestaande ICT- en informatievoorzieningen en het toepassen van wettelijke regels en het uitvoeren van afspraken (“samen organiseren”) die via de VNG zijn gemaakt.

Datagedreven sturen
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. We bouwen voort op de in 2019 en 2020 opgedane ervaringen.

Privacy en informatieveiligheid
In onze dienstverlening zijn we steeds afhankelijker van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie en systemen. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is het geldende normenkader voor informatiebeveiliging om ervoor te zorgen dat risico’s worden beheerst door het treffen van passende maatregelen. Dit betekent ook blijvend investeren in informatiebeveiliging, door ook de komende jaren verder te gaan met het (door)ontwikkelen van maatregelen, te leren van incidenten en te investeren in het beheersbaar maken van de risico’s.

Privacybescherming
We blijven voldoen aan de formele verplichtingen van de AVG. Privacy is een doorlopend proces dat zich steeds beter verankert binnen de organisatie, maar ook complex is, gezien de diversiteit van taken binnen de gemeente. Het bewustzijn over het verwerken van persoonsgegevens neemt toe en daarmee ook het aantal vragen van burgers. Die handelen we correct af en we leren ervan voor onze eigen bedrijfsvoering.

Digitaal archiefbeheer
Het bewaren en toegankelijk houden van de digitale informatie krijgt meer nadruk in onze dagelijkse werkzaamheden. Een volgende stap in het digitaal archiefbeheer is de ontwikkeling onder de noemer "e-depot". Daarbij sluiten we aan bij projecten op dit gebied in de regio (Streekarchivariaat). Dit leidt in 2021 tot keuzes die vanaf 2022 in praktijk worden gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 12/22/2021 08:56:03 met de export van 12/22/2021 08:35:57