2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Baten

Primitieve begroting 2021-2024

197

197

197

197

197

2e Voortgangsrapportage 2020

0

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2021

0

0

0

0

0

2e Voortgangsrapportage 2021

431

150

150

150

150

Wijziging tot de begroting 2022-2025

0

68

68

68

68

Totale baten tot de begroting

628

415

415

415

415

Mutaties in deze begroting (baten)

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal gemuteerde baten

0

0

0

0

0

Totale baten in deze begroting

0

0

0

0

0

Lasten

Primitieve begroting 2021-2024

5.291

5.401

5.519

5.705

5.705

2e Voortgangsrapportage 2020

0

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2021

101

2

2

2

2

1e Voortgangsrapportage 2021

1.283

187

161

161

161

Wijzigingen tot de begroting 2022-2025

0

180

180

180

188

Totale lasten tot de begroting

6.674

5.877

5.879

6.065

6.073

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

-138

-118

-139

-22

Actualisatie kapitaallasten MJB 2022-2025

0

-138

-118

-139

-22

2. Actualisatie bestaand beleid

0

50

55

55

50

Mutaties afvalstoffenheffing 2022

0

25

25

25

25

2e fase digitaliseren parkeervergunningen betaald parkeren

0

25

0

0

0

Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg

0

0

30

30

25

4. Administratieve wijzigingen

0

16

16

16

16

Heffing en invordering belastingen

0

13

13

13

13

Doorbelasting materieel

0

3

3

3

3

Totaal gemuteerde lasten

0

-72

-47

-68

45

Totale lasten tot de begroting

6.674

5.805

5.832

5.997

6.118

Resultaat voor bestemming

-6.046

-5.390

-5.417

-5.582

-5.703

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2021-2024

68

39

39

39

39

1e Voortgangsrapportage 2021

-20

-20

-20

-20

-20

1e Voortgangsrapportage 2021

32

0

0

0

0

2e Voortgangsrapportage 2021

954

0

0

0

0

Wijzigingen tot de begroting 2022-2025

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2022-2025

0

0

40

40

35

Totaal onttrekkingen reserves

1.035

19

59

59

54

Toevoegingen

Primitieve begroting 2021-2024

0

0

0

0

0

2e Voortgangsrapportage 2020

0

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2021

0

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2021

Wijzigingen tot de begroting 2022-2025

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2022-2025

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

1.035

19

59

59

54

Resultaat na bestemming

-5.011

-5.371

-5.358

-5.523

-5.649

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie kapitaallasten MJB 2022-2025
Er is een actualisatie gemaakt van de kapitaallasten. De effecten hiervan zijn verwerkt in de begroting.

2. Actualisatie bestaand beleid
Mutaties afvalstoffenheffing 2022
Het werkelijke resultaat van de RDL over 2020, waarin de kosten al hoger waren, heeft laten zien dat de begroting niet meer actueel was. De RDL heeft daar in de begroting 2022 rekening mee gehouden. Daarnaast zijn ook enkele nieuwe werkzaamheden begroot, zoals beheerkosten als gevolg van ondergrondse containers. Voor het jaar 2022 leidt dat tot een nadeel van € 189.000. Deze extra kosten worden gedeeltelijk gecompenseerd doordat we rekening houden met een hogere papieropbrengst. Op basis van de huidige papierprijs is de prognose verhoogd van € 40 naar € 80 per ton. Dit is een voordeel van € 88.000. Het resterende nadeel  verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7.

2e fase digitaliseren parkeervergunningen betaald parkeren
Zoals in de 1e Voortgangsrapportage gemeld, zijn we genoodzaakt per 2022 over te stappen naar een nieuw systeem voor parkeervergunningen. De kosten voor 2021 van de softwareconvergentie en externe projectleider (€ 68.500) voor de 1e fase raamden we in de 1e VGR. De incidentele kosten voor de 2e fase voeren wij nu op; € 25.000 incidenteel in 2022. De (structurele) kosten voor 2022 en verder zijn nog niet bekend en hangen af van de uitkomst van de aanbesteding.

Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg
De reserve nazorg is er om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Binnen de grondexploitatie Groot Holthuizen worden de deelgebieden Tol en Bem naar verwachting eind 2022 afgesloten. Voor 7Poort geldt dat dit eind 2023 gebeurt. De Stede en de Spoorallee worden naar verwachting eind 2024 afgesloten. Voor het plegen van nazorg worden de budgetten onderhoud wegen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten tot en met 2025.

4. Administratieve wijzigingen
Heffing en invordering belastingen
De kosten van heffing en invordering belasten we door naar OZB, Rioolheffing, Afvalstoffenheffing, Leges Omgevingsvergunningen, Parkeerbeheer en hondenbelasting. Per saldo geen financieel effect.

Doorbelasting materieel
De kosten materieel worden doorbelast naar de taakvelden.

Toelichting mutaties reserves

2. Actualisatie bestaand beleid
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg
De reserve nazorg is er om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Binnen de grondexploitatie Groot Holthuizen worden de deelgebieden Tol en Bem naar verwachting eind 2022 afgesloten. Voor 7Poort geldt dat dit eind 2023 gebeurt. De Stede en de Spoorallee worden naar verwachting eind 2024 afgesloten. Voor het plegen van nazorg worden de budgetten onderhoud wegen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten tot en met 2025.

Deze pagina is gebouwd op 12/22/2021 08:56:03 met de export van 12/22/2021 08:35:57