Inleiding
Bij de totstandkoming van de meerjarenbegroting van vorig jaar zaten we nog volledig in de coronacrisis. Bij het opstellen van de begroting 2022-2025 lijkt het einde van de coronacrisis in zicht. Het economisch perspectief ziet er beter uit en het vertrouwen komt weer terug. In de begroting zijn nog steeds ramingen opgenomen die direct te relateren zijn aan corona. Bij de 2e voortgangsrapportage 2021 zijn de corona-ramingen geactualiseerd en waar nodig aangepast.
Tegelijkertijd is er voor gemeenten onzekerheid. Rondom de invoering van de Omgevingswet staan vraagtekens. Daarnaast noemen we de onduidelijkheid over het regeringsbeleid. In deze begroting is de algemene uitkering gebaseerd op de meicirculaire 2021. Den Haag moet nog besluiten nemen over herijking van de algemene uitkering, de opschalingskorting en compensatie voor de aanzuigende werking bij de WMO. De compensatie voor de tekorten bij de gedecentraliseerde kosten van de jeugdzorg is deels bekend maar formeel nog niet zeker.
Wij realiseren ons dat deze meerjarenbegroting de laatste is van het huidige college. Wij zetten ons nog steeds volledig in voor het realiseren van het collegeprogramma, maar ook de regionale samenwerking en het herstelplan.
U heeft in dit herstelplan "Sociaal economische injectie Zevenaar" € 3 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied.
Het gepresenteerde financiële meerjarenbeeld is in alle begrotingsjaren structureel en reëel sluitend.
Financieel meerjarenbeeld
Het actuele financieel meerjarenbeeld ziet er als volgt uit:
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2021-2024 | -4.379 | -1.901 | -926 | 169 | 2 |
2e Voortgangsrapportage 2020 | -504 | -139 | 304 | 218 | 218 |
1e Voortgangsrapportage 2021 | -251 | 265 | 254 | 246 | 130 |
Kadernota 2022 | 0 | -2.284 | -2.983 | -1.254 | -1.270 |
2e Voortgangsrapportage 2021 | 3.034 | 4.087 | 3.193 | 842 | 1.348 |
Wijzigingen tot de begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand tot de begroting | -2.100 | 28 | -158 | 221 | 429 |
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 1.883 | 1.367 | 1.583 | 1.672 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -190 | -158 | -180 | -198 |
3. Nieuw beleid | 0 | -150 | 0 | 0 | 0 |
4. Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties begroting | 0 | 1.542 | 1.209 | 1.403 | 1.475 |
Saldo meerjarenbegroting 2022-2025 | -2.100 | 1.571 | 1.051 | 1.625 | 1.903 |
Structureel en reëel evenwicht
Op grond van de voorschriften (BBV) dienen wij inzichtelijk te maken of er in de begroting en meerjarenraming sprake is van een structureel evenwicht. Hiervoor is inzicht in de incidentele baten en lasten nodig. Incidentele lasten beïnvloeden het structurele begrotingssaldo positief en incidentele baten negatief. Door het saldo van de incidentele baten en lasten te betrekken bij het financieel meerjarenbeeld ontstaat een beter inzicht in het structurele evenwicht van onze begroting.
Presentatie structureel begrotingssaldo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Saldo meerjarenbegroting 2022-2025 na bestemming | 1.571 | 1.051 | 1.625 | 1.903 | |
Eliminatie incidentele baten en lasten (- = lasten ) | - 968 | -435 | 0 | 0 | |
Structureel begrotingssaldo | 2.539 | 1.486 | 1.625 | 1.903 |
Bij het onderdeel financiën presenteren wij het 'Overzicht van incidentele baten en lasten'. Per saldo zijn de incidentele lasten in 2022 en 2023 hoger dan de incidentele baten. Elimineren we deze dan heeft dit een positief effect op het structurele meerjarenbeeld in 2022 en 2023.
Op basis van de toezichtvoorschriften van de provincie moet óf het jaar 2022 óf minimaal de laatste drie jaren (2023-2025) structureel en reëel sluitend zijn. Wij concluderen dat de nu voorliggende meerjarenbegroting hieraan voldoet en dus structureel en reëel sluitend is.
Toelichting financiële ontwikkelingen
Bedragen x € 1.000
Mutatie omschrijving | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht van de mutaties >= € 100.000 | ||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.980 | 1.462 | 1.681 | 1.774 | ||||
Actualisatie kapitaallasten MJB 2022-2025 | 524 | V | 222 | V | 576 | V | 597 | V |
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | 38 | V | 38 | V | 38 | V | -116 | N |
Aanpassing rente grondexploitaties | -312 | N | -43 | N | -173 | N | -183 | N |
Septembercirculaire 2021 | 1.730 | V | 1.245 | V | 1.240 | V | 1.476 | V |
2. Actualisatie bestaand beleid | -120 | -120 | -120 | -120 | ||||
Bijdrage GR SDL, onderdeel RID | -120 | N | -120 | N | -120 | N | -120 | N |
3. Nieuw beleid | -150 | 0 | 0 | 0 | ||||
Terugdraaien financiele bezuiniging op de NME voor 2022 | -150 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
(V = Voordeel; N = Nadeel) |
Een toelichting op de bovenstaande posten kunt u terugvinden op de afzonderlijke programma's en in het onderdeel 'Financieel meerjarenbeeld'. In de bijlagen is een totaaloverzicht van de mutaties opgenomen.
Weerstandsvermogen
Op basis van de recente actualisatie geeft de ratio de volgende uitkomst:
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | 32.736.000 | = | 6,72 |
---|---|---|---|---|---|
Benodigde weerstandscapaciteit | 4.873.000 |
Het weerstandsvermogen van onze gemeente kan als uitstekend worden gekenmerkt. De ratio moet minimaal 1,0 zijn. Dit betekent dat de financiële risico’s ruimschoots zijn afgedekt.