- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens.
Aandeel in %
,60
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
Resultaat partij
23.900
Eigen vermogen
557.100
Vreemd vermogen
1.340.100
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens geen dividend zal uitkeren als gevolg van de lage vastgestelde WACC voor 2021 en de verwachte lage WACC voor de jaren daarna bij ongewijzigd beleid. De financiële ratio’s van de onderneming staan onder druk door verplichte verlaging van het toegestane bedrijfsresultaat en het hogere investeringsniveau. De WACC zijn de gewogen gemiddelde kosten van het vermogen van het bedrijf.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in %
,02
Ontwikkelingen
In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar visie ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken:
◾goede gezondheid en welzijn
◾kwaliteitsonderwijs
◾betaalbare duurzame energie
◾duurzame steden en gemeenschappenPrestaties
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden. De nettowinst over 2020 komt uit op 221 miljoen, ondanks de zeer lage rentetarieven. De winststijging van 36% is vooral veroorzaakt door de in historisch perspectief hoge incidentele debiteurenvoorziening in 2019.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
Resultaat partij
221.000
Eigen vermogen
5.097.000
Vreemd vermogen
155.262.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48,00
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
156
134
137
137
137
137
Resultaat partij
-1
Eigen vermogen
2
Vreemd vermogen
74
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
Integraal Onderwijs Huisvestingsplan 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
45,00
Ontwikkelingen
In de begroting is een reservering opgenomen voor vervangende nieuwbouw op locatie Vestersbos.
Aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling in verband met de wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen worden eveneens voorzien.Prestaties
Adequate huisvesting voortgezet onderwijs
Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
956
844
1.103
1.001
1.005
1.002
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen naarmate het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands B.V.
Leisurelands B.V.
Omschrijving
Leisurelands BV is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
In de ingezette maatschappelijke koers is veel oog voor de belangen van inwoners van de omgeving waarin Leisurelands actief is. De samenwerking die Leisurelands zoekt met betrokken overheden op het gebied van recreatie, energietransitie, zwemwaterveiligheid en waterhuishouding maakt dat het beleid van Leisurelands aansluit bij de ambities en wensen van lokale overheden. Door het bezoek gratis en laagdrempelig te houden zijn de inwoners verzekerd van hoogkwalitatieve recreatiegebieden.
Leisurelands heeft een consultatie gedaan met betrekking tot de verlenging van de aandeelhoudersovereenkomst in de huidige vorm. De resultaten hiervan leiden naar verwachting tot een voortzetting van de samenwerking met nagenoeg alle betrokken partijen. De aandeelhoudersovereenkomst zal dan onder dezelfde voorwaarden voortgezet worden met 5 jaar en zal doorlopen tot 31 december 2026.Prestaties
Leisurelands sluit 2020 af met een positief resultaat, ondanks het Corona-jaar. Dat is overigens vooral te danken aan een eenmalige meevaller; namelijk de verkoop van de Slingeplas aan de gemeente Aalten. Het netto-resultaat over 2020 kwam uit op € 4,2 miljoen en lag daarmee op hetzelfde niveau als in 2019. Ondanks de COVlD-19 crisis is 2020 per saldo een goed (beleggings)jaar geweest.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
Resultaat partij
4.212
Eigen vermogen
73.105
Vreemd vermogen
15.288
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
-Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018);
-Beleidsplan Sociaal Domein, inclusief Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo 2015)) en Participatiewet 2020-2023.Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
5,80
Ontwikkelingen
Corona zorgt voor een andere vragen voor het vervoer voor de meest kwetsbare mensen. Landelijk is een werkgroep gestart die de vragen over vervoer gaat oppakken. Wat dit verder betekent voor onze gemeente is onduidelijk. De maatregelen die afgesproken zijn om uit te voeren vanuit de businesscase zijn vooral op uitvoeringsniveau opgepakt. Wij verwachten dat de effecten van corona ook in 2022 zichtbaar blijven.
Daarnaast is op dit moment nog onduidelijk wat het effect zal zijn van de plannen van de provincie over de herinrichting van het openbaar vervoer. Het kan zijn dat deze ontwikkeling zal leiden tot meer instroom in het Wmo-vervoer. Voor de ‘’terugtrekkende’’ beweging van de Provincie is mede vanuit onze gemeente aandacht gevraagd bij het Rijk. Vanuit VWS en I&W is aangegeven dat ze serieus aandacht gaan besteden aan de gevolgen van het herinrichten van het OV op bereikbaar en de mogelijkheid tot participatie van kwetsbare burgers.Prestaties
Door de deelnemende gemeenten is de sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer bij de vervoersorganisatie neergelegd. Voor het uitvoeren van de taak aanvullend vervoer is de vervoersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Gelderland waarin wordt overeengekomen dat de vervoersorganisatie de taak van het aanvullend vervoer (basismobiliteit) uitvoert voor de provincie Gelderland.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
1.703
1.579
1.492
1.586
1.680
1.797
Resultaat partij
3.951
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
13.001
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een collegelid. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk Wabo-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
In de voorbereiding naar de begroting 2021 is de ODRA meer trendmatig gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Dit model sluit aan bij de gewenste vorm van outputsturing welke in 2020 zal worden ingevoerd.
Prestaties
Er wordt uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2021. Alle geplande werkzaamheden zijn gerealiseerd in 2020. Door de meer vraaggestuurde werkzaamheden is 111 % van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
628
632
619
619
619
619
Resultaat partij
169
Eigen vermogen
932
740
Vreemd vermogen
4.838
900
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden betaald op basis van een "beheerste" outputfinanciering. Het "beheerste" houdt in dat er in de financiering onderscheid wordt gemaakt tussen groepen van producten en diensten. Voor elke groep is een eigen financieringsregime afgesproken.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet geheel in te schatten.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
Verdeelsleutel
Begin 2021 is in het AB besloten een nieuwe verdeelsleutel te hanteren voor de financiering van de brandweerzorg per 2022. De brandweerorganisatie functioneert als regionale organisatie met gelijkwaardige brandweerzorg. Sinds de regionalisering heeft de brandweerzorg een doorontwikkeling gemaakt. Een toekomstbestendige verdeelsleutel is daarom gewenst.
Het AB heeft bij de herziening van de verdeelsleutel brandweer bepaald om de huisvestingskosten onderdeel uit te laten maken van de regionale kosten voor brandweerzorg. Deze worden dan middels de nieuwe verdeelsleutel te verrekend. Het uitgangspunt is dat de eerste consequenties vanaf begrotingsjaar 2024 worden verwerkt. Wat dit concreet voor Zevenaar gaat betekenen, is nog niet bekend.Prestaties
Corona
De veiligheidsregio is sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland belast met de coördinatie van de crisisbeheersing door de verschillende veiligheidsdiensten, onder andere door het inwinnen en beschikbaar stellen van informatie, (crisis)communicatie en het opleggen van quarantainemaatregelen.
De GGD is belast met het vaccineren tegen corona, het registreren en monitoren van COVID-19 besmettingen, ziekenhuisopnames en overlijdens binnen de regio alsmede op het testen van inwoners van klachten en het uitvoeren en opvolgen van bron- en contactonderzoek bij constatering van een besmetting. Daarnaast verstrekt de GGD informatie aan professionals en burgers die COVID-19 gerelateerde vragen hebben.
In nauwe samenwerkingen met de VGGM doen we alles wat nodig is om het coronavirus te bestrijden. De VGGM is hierin een professionele en prettige samenwerkingspartner. VGGM is in staat geweest op snel op te schalen en de gemeenten in ons gebied te ondersteunen op allerlei vlakken ter bestrijding van deze crisis.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
3.821
3.731
3.915
3.915
3.915
3.915
Resultaat partij
3.112
Eigen vermogen
10.043
Vreemd vermogen
49.565
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Regionaal Bureau Leerplicht.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
- Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
- Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
- Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
- Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.
Samenwerking bij het WSP heeft als doel:
- Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
9,40
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
491
477
477
477
477
Resultaat partij
Eigen vermogen
724
Vreemd vermogen
7.288
Risico's
Programma
6. Sociaal domein
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
I-visie en I-strategie
Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52,00
Prestaties
RID:
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende Service Level Agreement (SLA) voor ICT verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
5.516
5.590
5.557
5.649
5.722
5.824
Resultaat partij
66
Eigen vermogen
203
Vreemd vermogen
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
de gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
42,40
Ontwikkelingen
Volgens de huidige planning gaat RDL in het voorjaar van 2022 het nieuwe aanbiedstation op 7Poort openen. Vanaf dat moment gaat RDL de betaalde afvalstromen afrekenen op basis van gewicht en niet meer op basis van volume. Het aanbiedstation in Lobith blijft geopend voor gratis afvalstromen.
Prestaties
RDL streeft op het nieuwe aanbiedstation naar maximaal 10% restafval. Nu (peiljaar 2020) was dat bijna 14%.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
1.839
1.862
2.056
2.056
2.056
2.056
Resultaat partij
153
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1.934
Toelichting
De begroting 2022 is hoger dan de begroting 2021. Dat komt gedeeltelijk door nieuwe taken (o.a. beheer ondergrondse containers) en gedeeltelijk omdat in eerdere begrotingen de recente stijging van verwerkingsprijzen nog niet was verwerkt.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin. De overgang naar een nieuwe tariefstructuur op het aanbiedstation (afrekenen op basis van gewicht in plaats van volume) vormt een risico voor de opbrengsten aan de poort. De nieuwe tariefstructuur kan leiden tot ander aanbiedgedrag, waardoor de opbrengsten lager kunnen uitvallen. Omdat de afvalinzameling- en verwerking een gesloten systeem vormt, kan dit consequenties hebben voor de tarieven.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander.
Aandeel in %
,45
Ontwikkelingen
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 zo’n 1,5 miljoen bestaande woningen in Nederland aardgasvrij zijn. De overheid heeft besloten dat Nederland in 2050 helemaal aardgasvrij is. Als netbeheerder speelt Alliander een cruciale rol in deze omschakeling. Alliander heeft de aandeelhouders gevraagd om een obligatielening van € 600 miljoen beschikbaar te stellen. Deze kapitaalversterking is noodzakelijk vanwege alle investeringen in duurzaamheid en de energietransitie. Voor Zevenaar betekent dit een lening van ongeveer € 3 mln. Besluitvorming daarover vindt in het najaar van 2021 plaats.
Prestaties
Het resultaat na belastingen is gedaald van € 253 mln naar € 224 mln met name door de impact van corona en de hogere tarieven van TenneT. De uitkering van het dividend over 2020 bedraagt 69 cent per aandeel. Het dividend over 2020 is ten opzichte van 2019 gedaald (2019: 83 cent per aandeel) als gevolg van een lager nettoresultaat in 2020.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
Resultaat partij
224.000
Eigen vermogen
4.328.000
Vreemd vermogen
5.094.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
Ontwikkelingen
Volgens de huidige tijdsplanning kan het nieuwe Interreg VI A programma Nederland-Duitsland zomer 2021 in Brussel bij de EU ingediend worden. Goedkeuring van het programma zou dan in het meest positieve scenario nog eind 2021 plaats kunnen vinden.
Prestaties
Er zijn geen concrete prestaties geformuleerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
11
11
12
12
12
12
Resultaat partij
112
Eigen vermogen
1.763
Vreemd vermogen
3.614
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder van Dellen.
Aandeel in %
100,00
Ontwikkelingen
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de rekenkamer rond de governance van ATARO B.V. heeft de gemeenteraad in februari 2021 ingestemd met een herziening van de governance Ataro B.V. en het college opdracht gegeven tot verdere implementatie. Als gevolg hiervan wordt met ATARO B.V. een dienstverleningsovereenkomst uitgewerkt voor 2021 en verder.
Prestaties
Prestatie afspraken moeten nog nader worden ingevuld in een DVO 2021.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
1.792
1.616
1.638
1.638
1.638
1.638
Resultaat partij
-113
Eigen vermogen
290
Vreemd vermogen
1.178
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de Regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het Algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid.
Uit het Algemeen Bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.Aandeel in %
5,60
Ontwikkelingen
De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten beslissen in het najaar van 2021 over de deelname aan de vijf opgaven:
· Groene Groeiregio
· Ontspannen regio
· Circulaire regio
· Productieve regio
· Verbonden regio
Een eerste integrale afweging daarover wordt in Zevenaar bij de Kadernota 2022 gemaakt. Finale besluitvorming vindt plaats bij de vaststelling van de Meerjarenbegroting 2022-2025.Prestaties
De opgaven worden aangestuurd door het Bestuurlijk Opgave Team bestaande uit de bestuurlijk opdrachtgever van de opgave als geheel en de bestuurlijk aanspreekpunten van de speerpunten.
Per opgave vindt over de inzet van middelen en de bereikte resultaten verantwoording plaats in het jaarverslag en in de jaarrekening van de Groene Metropoolregio.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Bijdrage gemeente
118
305
154
154
154
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
De basisbijdrage aan de GMR bedraagt met ingang van 2023 2,50 per inwoner (inclusief bijdrage aan The Economic Board). In 2022 is de bijdrage 1,73 per inwoner door een subsidie van de provincie.
De bijdrage voor de vijf opgaven bedraagt in 2022 4,23 per inwoner.
2021: 1,73 x 44.000 = € 76.120
2022: 1,73 x 44.000 = € 76.120 + 4,23 x 44.000 = € 187.000 SAMEN: € 263.000
2023/2024/2025: 2,50 x 44.000 = € 110.000 Opgaven nog onbekendRisico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,50 per inwoner de financiële verplichting voor de regionale agenda voor een beperkte periode (van 1 of 2 jaren) wordt aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning